Znalost i vztah. Edukační strategie učitelky jako podpora inkluze různosti ve výuce
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2017 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Perspektivy výchovy a vzdělávání v podmínkách současného světa |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | Webová stránka konference |
Klíčová slova | inclusive education; being with a pupil; awareness of pupils' educational needs; pupil activation; inclusive pedagogy; subjective theory guiding the behavior of teachers |
Popis | Příspěvek představuje edukační strategie učitelky anglického jazyka, dějepisu a občanské výchovy relativně proslulé pražské školy, která se profiluje jako poskytovatel „smysluplného základního vzdělávání“ a efektivního vzdělávání různě disponovaných žáků. Příspěvek ukáže, že edukační strategie zkoumané učitelky stojí na znalosti o žácích a jejich vzdělávacích potřebách, na soustavné aktivizaci činností žáků ve výuce s orientací na jejich učení, která je motivována pozitivním vztahem učitelky k žákům a škole jako vzdělávací službě. Učitelka disponuje vedle toho dostatečným rejstříkem možných řešení situací ve výuce, který je ukotven v jejích subjektivních teoriích týkajících se didaktické transformace. Její subjektivní teorie jsou výsledkem soustavného reflektovaného učení se a též formálního a neformálního vzdělávání. Příspěvek představí čtyři příklady jednání učitelky ve výuce zaznamenané na video. K ukázkám má autor k dispozici její reflexi výuky ve formě stimulovaného vybavování. Informace o jejím profesním učení má autor z narativního interview. Příspěvek by měl ukázat, že efektivní inkluzívní vzdělávání je možné, ale nikoliv bez znalostí, pevných předsvědčení – subjektivních teorií učitelky řídících její jednání, vyspělosti postojů a týmové spolupráce ve škole. |
Související projekty: |