Approaches mothers of first graders use to deal with perceived reading difficulties

Varování

Publikace nespadá pod Pedagogickou fakultu, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Název česky Přístupy matek k řešení čtenářských problémů žáků 1. tříd
Autoři

SEDLÁČKOVÁ Jana

Rok publikování 2017
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Journal of pedagogy / Pedagogický časopis
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
www https://www.degruyter.com/view/j/jped.2017.8.issue-2/jped-2017-0008/jped-2017-0008.xml
Doi http://dx.doi.org/10.1515/jped-2017-0008
Klíčová slova parental involvement; reading difficulties; reading aspirations; self-determination theory; first grade
Popis Cílem této studie je lépe porozumět tomu, jak matky žáků 1. tříd přistupují k řešení jimi vnímaných čtenářských problémů svých dětí. Odlišná percepce čtenářských problémů matkami přitom pramení ze čtenářských aspirací, které ke svým dětem vztahují. Studie vychází z dat získaných hloubkovými polostrukturovanými rozhovory s 10 matkami, které byly pořízeny koncem 2. pololetí školního roku 2015/2016. Z analýzy dat vyplývá, že rozdíly patrné v tom, co matky považují u svých dětí za čtenářský problém, prostupují rovněž do široké palety mikroakcí zaměřených na řešení tohoto problému. Lze rozlišit tři různé přístupy matek: a) revizorky, které nejvíce trápí chyby dítěte ve čtenářské technice, se zaměřují zejména na operativní opravování těchto chyb; b) promotérky, které naopak tíží hlavně případný či existující nezájem dítěte o čtení, řídí veškeré čtenářské aktivity ve snaze dítě (nede)motivovat, například skrze střídavé čtení či pravidelné zásobování knihami; c) z výpovědí lektorek, jež se nejvíce obávají toho, že jejich dítě textu neporozumí, je patrná jejich ochota a záliba ve vysvětlování a vytváření různorodých příležitostí pro rozvoj čtenářské gramotnosti jak v rámci domácích úkolů, tak při volnočasovém čtení, holistická snaha o prevenci neúspěchů ve čtení, a motivování dětí ke čtení čtením samotným. Závěry studie jsou vysvětlovány v kontextu sebedeterminační teorie a diskuse o vlivu socioekonomického statusu rodičů na jejich zapojení do vzdělávání dětí.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.