Zkoušky čtenářských dovedností : Normativní česká data pro studenty 9. tříd ZŠ a 1. ročníků SŠ.
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2018 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Testfórum |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | http://dx.doi.org/10.5817/TF2018-11-198 |
Doi | http://dx.doi.org/10.5817/TF2018-11-198 |
Klíčová slova | Reading speed; comprehension; normative data; 9th grade primary school students; 1st grade secondary school students; dyslexia |
Přiložené soubory | |
Popis | V předkládané studii jsou uvedena normativní česká data pro zkoušky čtenářských dovedností pro žáky 9. tříd základních škol a 1. ročníků středních škol. Dále byly identifikovány faktory, které mohou mít vliv na výkony žáků ve čtenářských zkouškách – jedná se o věk žáků, kdy se rychlost hlasitého i tichého čtení překvapivě mírně zpomaluje, u žáků 1. ročníků má pak na čtenářské výkony vliv typ navštěvované střední školy. Při srovnání výkonů žáků 9. tříd a 1. ročníků středních škol nebyly nalezeny téměř žádné rozdíly. Zabývali jsme se také schopnosti nástrojů odlišit děti s vývojovou poruchou učení, která se na našich datech projevila. Zkoumána byla souvislost potichu čteného textu s porozuměním čtenému. Ověřovány byly také psychometrické charakteristiky jednotlivých zkoušek. Pro praktické využití odbornými pracovníky je v příloze článku uveden metodický list pro práci s normami. Tato data pomohou pracovníkům pedagogicko-psychologických poraden lépe zhodnotit kvalitu čtenářských dovedností žáků. |
Související projekty: |