„... viell fürsten halten ein Musica“ Musik und Musiker am Hofe der Fürsten von Liechtenstein im 17. Jahrhundert
Název česky | … viell fürsten halten ein Musica… Hudba a hudebníci na dvoře knížat z Lichtenštejna v 17. století |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2017 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Studia historica Brunensia |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | http://hdl.handle.net/11222.digilib/138691 |
Doi | http://dx.doi.org/10.5817/SHB2017-1-8 |
Klíčová slova | early modern age; nobility; music; Liechtenstein Princely Court; Charles I of Liechtenstein; Charles Eusebius of Liechtenstein; court band; Zangius |
Popis | Takzvaný Politický testament, který někdy kolem roku 1680 sepsal Karel Eusebius kníže z Lichtenštejna pro svého syna a dědice, obsahuje mimo jiné i zásadní, podrobnou pasáž věnovanou hudbě na knížecím dvoře. Hudba zde nefiguruje jen jako jeden z elementů dvorské reprezentace. Tento klíčový aspekt se v textu instrukce setkává s poučeným náhledem na problémy s provozem hudebního souboru i s využitím a charakterem jednotlivých nástrojů. Tématem této studie je však především postavení hudebních souborů a hudebníků v rámci struktury aristokratického dvora, tedy otázka vybočující z úzce oborového pojetí, navíc s poměrně překvapivými a dosud spíše jen tušenými přesahy mimo rámec dvorské reprezentace. V rámci tohoto sociologizujícího přístupu ponechávám poněkud stranou otázky individuální záliby v hudbě, vlastních hudebních aktivit aristokracie a konečně i samotného hudebního provozu na jednotlivých dvorech. |
Související projekty: |