Restored and Un-restored : King Lear on the 18th-Century London Stage
Název česky | Restaurován a odrestaurován : Král Lear na londýnském jevišti 18. století |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2018 |
Druh | Konferenční abstrakty |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Může být překvapením, že adaptace Shakespearova Krále Leara z roku 1681 z pera Nahuma Tatea, která byla napsána primárně pro londýnské obecenstvo období restaurace a která reflektovala dobové politické napětí v zemi, nahradila na anglických jevištích Shakespearův původní text na více než 150 let. V průběhu 18. století však proběhly přinejmenším tři zásadní pokusy o přiblížení textu hry tak, jak byla tehdy známa, blíže tomu, co Shakespeare napsal na počátku 17. století. Jednalo se o adaptace známého herce, divadelního ředitele a obdivovatele Shakespeara Davida Garricka (1756), jeho kolegy a později rivala George Colmana (1768) a Johna Philipa Kembla, mladšího bratra ikonické shakespearovské herečky 18. století Sary Siddonsové (1792). Z dlouhodobého pohledu byly všechny tři tyto verze neúspěšné a ve 30. letech 19. století byly nahrazeny Shakespearovým originálem. Podrobný rozbor těchto textů, který poskytne tato prezentace, však představuje užitečný zdroj informací o recepci Shakespeara během prvních staletí po jeho smrti a o postupném procesu stabilizace textové podoby Shakespearových děl a jejich kanonizaci. |
Související projekty: |