The Theme of Religion in School Environment, Discussion with Teachers and Students

Název česky Téma náboženství ve školním prostředí - diskuse s učiteli a studenty
Autoři

GULOVÁ Lenka TRAPL František

Rok publikování 2018
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Czech-polisch historical and pedagogical journal
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
www https://www.ped.muni.cz/whis/journal-10-2-2018.pdf
Doi http://dx.doi.org/10.5817/cphpj-2018-011
Klíčová slova School; culture of recognition; spirituality; teacher; disciple; religion; education; individual questions; values research; qualitative analysis; open coding
Popis Tento článek se zabývá tématem školy a náboženství, otevírá diskusi o přítomnosti spirituality ve školním prostředí a přináší analýzu výzkumného šetření. Výzkum byl zaměřen na oblast hodnot, kultury a náboženství ve školním prostředí a byl veden prostřednictvím strategie kvalitativního výzkumu. Respondenti se sestávali z řad učitelů a studentů, kteří se seznámili s tématem hodnot a spirituality ve školním prostředí. Skupina respondentů byla cíleně vybrána a metodou kvalitativního výzkumu byla stanovena zakotvená teorie. Sběr dat probíhal prostřednictvím čtyř ohniskových skupin, tato data byla přepisována a analyzována otevřeným kódováním. Na začátku analýzy bylo nutné stanovit jednotlivé pojmy, které vyplynuly z diskuse. Byla také provedena úvaha o těchto pojmech, o tom, jak jsou zobrazováni a co "je za nimi". Cílem výzkumu bylo získání názorů učitelů a studentů o situaci ve školním prostředí v souvislosti s tématem hodnot a spirituality jakožto součásti kultury uznání ve školním prostředí. Respektování přítomnosti náboženského aspektu ve školní kultuře podporuje škola, která je otevřená pluralitě a uznání člověka. Je to škola, která respektuje jednotlivce a poskytuje mu základní důstojnost bez ohledu na jeho nebo její úspěchy. Hledá nové formy angažovanosti týkající se různých kulturních a náboženských tradic. Slouží jako prostor pro ideály a je připravena vystoupit z vlastního stínu. Tento průzkum zahájil řadu otázek, které by se měl každý učitel položit bez ohledu na své přesvědčení, víru nebo postoj.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.