Transmise, konstrukce a genetický konstruktivismu

Autoři

ŠÍP Radim

Rok publikování 2018
Druh Vyžádané přednášky
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Jádro běžné školy je založeno na metafoře vysílače a přijímače. Jádro školy, k níž bychom se měli přibližovat, je založeno na metafoře putování kognitivní krajinou. Ve světě modelovaném druhou metaforou není znalost kopií, ale zacíleným pohybem krajinou. Chceme-li dojít k cíli, nemůžeme přeskočit prostřední dva kilometry na pětikilometrové cestě. Stejně tak musíme projít kognitivní krajinu od startu až k cíli, a nemůžeme se spolehnout na předávání cílové informace. Transmisivismus je cestou od cíle ke startu – obdržíme hotovou informaci a pak na vlastní pěst hledáme cestu zpět k výchozímu bodu, který je nám vlastní. Konstruktivismus je cestou od startu k cíli – jde o proces, který trpělivě postupuje od známé informace, přes méně známou až k informaci cílové a neznámé. „Rozšířený“ genetický konstruktivismus je vírou, že každý skutečný konstruktivismus je „genetický“ a že jakékoli poznání (v jakémkoli oboru/předmětu) je určeno všemi nebo přinejmenším většinou principů formulovaných L. Kvaszem.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.