Not too Well-known "Predecessors" of C. R. Rogers's Humanistic Pedagogy (J. A. Comenius, J. I. Felbiger, J. F. Herbart, O. Chlup)
Název česky | Zapomenutí "předchůdci" humanistické pedagogiky C.R. Rogersse (J.A. Comenius, J.I. Felbiger, J. F. Herbart, O. Chlup) |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2018 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Universal Journal of Educational Research |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | http://www.hrpub.org/journals/jour_info.php?id=95 |
Doi | http://dx.doi.org/10.13189/ujer.2018.060405 |
Klíčová slova | Humanistic Pedagogy; Predecessor Empathy; Active Listening |
Popis | Článek se zabývá analýzou prací vybraných pedagogických myslitelů ve vztahu k humanistické pedagogice C.R. Rogerse. Cílem výzkumné práce je identifikovat součásti humanistické pedagogiky (PCE) v pedagogických teoriích, které byly vytvořeny před PCE. Na základě analýzy obsahu jsme se pokusili identifikovat centrální složky PCE - empatie, autenticitu a přijetí v pedagogických koncepcích významných pedagogických myslitelů. Zaměřili jsme se na vybrané pedagogické myslitele, kteří žili ve středoevropském prostoru od první poloviny 17. století až do první poloviny 20. století. Zvláště byli vybráni takoví myslitelé, kteří byli ovlivněni evropským humanismem - J. Komenským a jeho méně známým nástupcem J. I. Felbigerem, německým myslitelem J. F. Herbartem a později O. Chlupem ovlivněným pedocentrismem. Uvedení autoři se zabývali tématem učitelské empatie, u Komenského máme dokonce techniku aktivního naslouchání. Můžeme říci, že tyto centrální komponenty PCE byly v pedagogických teoriích použity v různých stupních před zavedením PCE. Díky tomuto tematicky definovanému odrazu zmíněných pedagogických teorií můžeme získat inspirativní pohled na některé problémy současné pedagogické teorie a praxe. |