K problémům receptivní výchovy žáků ZUŠ
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2018 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | MUSICA VIVA IN SCHOLA XXVI. |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/1149 |
Doi | http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-9213-2018 |
Klíčová slova | Music education; reception; elementary art schools; teacher; pupil-respondent; aesthetic perception; musical work; artificial music; music composer; musical period; music instruments |
Popis | Stěžejním prostředkem při vyučování hudební výchovy je aktivní styk s hudebním dílem. Cílem výzkumu, který byl proveden mezi žáky v roce 2017 při ukončení povinné školní docházky, bylo zjištění účinnosti všeobecné hudební výchovy a dalšího hudebního vzdělávání na receptivní výchovu, na efektivitu kultivace vkusu žáků i na jejich schopnost identifikace vybraných hudebních ukázek z oblasti artificiální hudby. Respondenti byli při analýze výsledků šetření rozděleni na žáky se základním hudebním vzděláním – základní škola/gymnázium a rozšířeným hudebním vzděláním – ZUŠ/soukromý učitel hudby. Jednou z hypotéz výzkumu byl předpoklad, že míra vlivu dalšího hudebního vzdělání zvyšuje schopnost žáků identifikovat hudebního autora, název díla a zařazení slyšené ukázky do hudebního období. Vliv studovaných hudebních nástrojů na recepci díla J. S. Bacha u žáků ZUŠ byl jedním z předmětů výzkumu z roku 2018 Katedry hudební výchovy Masarykovy univerzity. |
Související projekty: |