K problémům receptivní výchovy žáků ZUŠ

Autoři

ŠURANSKÝ Pavel

Rok publikování 2018
Druh Článek ve sborníku
Konference MUSICA VIVA IN SCHOLA XXVI.
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
www https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/1149
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-9213-2018
Klíčová slova Music education; reception; elementary art schools; teacher; pupil-respondent; aesthetic perception; musical work; artificial music; music composer; musical period; music instruments
Popis Stěžejním prostředkem při vyučování hudební výchovy je aktivní styk s hudebním dílem. Cílem výzkumu, který byl proveden mezi žáky v roce 2017 při ukončení povinné školní docházky, bylo zjištění účinnosti všeobecné hudební výchovy a dalšího hudebního vzdělávání na receptivní výchovu, na efektivitu kultivace vkusu žáků i na jejich schopnost identifikace vybraných hudebních ukázek z oblasti artificiální hudby. Respondenti byli při analýze výsledků šetření rozděleni na žáky se základním hudebním vzděláním – základní škola/gymnázium a rozšířeným hudebním vzděláním – ZUŠ/soukromý učitel hudby. Jednou z hypotéz výzkumu byl předpoklad, že míra vlivu dalšího hudebního vzdělání zvyšuje schopnost žáků identifikovat hudebního autora, název díla a zařazení slyšené ukázky do hudebního období. Vliv studovaných hudebních nástrojů na recepci díla J. S. Bacha u žáků ZUŠ byl jedním z předmětů výzkumu z roku 2018 Katedry hudební výchovy Masarykovy univerzity.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.