Výhody a úskalí využití on-line zvukového dotazníku v hudebně sociologických výzkumech
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2018 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Práce se zabývá procesem působením všeobecné hudební výchovy a dalšího hudebního vzdělávání na receptivní výchovu žáků devátých základních škol a kvart nižších stupňů víceletých gymnázií. Stěžejním tématem je sociálně-psychologický jev, efektivita kultivace vkusu a evidentní i latentní hudebnost recipientů. Východiskem výzkumu je teoretická úvaha, že hudební výchova na základních školách a nižších stupních víceletých gymnázií vychází z činnostního pojetí tří vzájemně propojených okruhů, z produkce (činnosti vokální, instrumentální a hudebně pohybové), recepce (činnosti poslechové) a reflexe. Recepce hudby je ovlivňována řadou činitelů subjektivní i objektivní povahy. Hudební vývoj je nepřetržitou interakcí organismu, hudebního prostředí a výchovných podnětů, které učí žáky vstupovat do komunikace s hudbou, kultivuje jejich hudebnost a rozvíjí hudební myšlení. Cílem šetření bylo ověření základní hypotézy, rozšířené o několik diferencovaných předpokladů, které berou ohled na některé z faktorů, jež souvisí s realizací vztahu posluchač – hudební dílo. Výzkumné šetření bylo realizováno technikou on-line dotazování tzv. typu CAWI (Computer Assisted Web Interviewing), při němž byl využit zvukový dotazník. Bylo zmapováno, jaký postoj zaujali recipienti při poslechu audio-ukázek, do jaké míry jsou schopni identifikovat jména autorů hudebních ukázek, jejich názvy a následně je zařadit do příslušných slohových období. Výzkum volně navazuje na výzkumná šetření provedená Katedrou hudební výchovy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity z let 2010–2016. Analýza výsledků přinesla hlubší pohled do zkoumané problematiky. |
Související projekty: |