Narativní paměť a pohádky
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2018 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Ve prezentovaném výzkumu bylo analyzováno 91 vyprávění pohádky o Červené Karkulce od dětí mezi 4 a 9 lety. Analýza se věnovala dvěma hlavním oblastem výzkumu narace: makrostruktuře a mikrostruktuře příběhu. Pro výzkum makrostruktury byly použity principy funkcionální analýzy (Propp, 1968) a příběh ČK byl rozdělen do 32 sekvencí. U získaných vyprávění byl zaznamenáván výskyt jednotlivých sekvencí. Frekvence jednotlivých sekvencí ve všech vyprávěních odhaluje procesy, které vytvářejí narativní reprezentace. Analýza mikrostruktury příběhu spočívala ve sledování jevů, které narativní reprezentaci realizují ve vyprávění, resp. i těch, které vytvářejí kohezi příběhu. V získaných vyprávěních se odráží (patrně autonomní) proces porozumění informaci v narativní podobě, který je schopen izolovat důležité a méně důležité části příběhu. Salience jednotlivých událostí v získaných vyprávění dětí odpovídá pokročilé analýze příběhu. Děti ovšem postupy formální analýzy příběhů neznají – musí tedy disponovat (vrozeným?) kognitivním aparátem, který jim takovou analýzu umožní. |