K Patočkově reflexi pedagogických myšlenek J. A. Komenského
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2018 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Jan Patočka a naše doba. Sborník příspěvků mezinárodní konference |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://munispace.muni.cz/library/catalog/view/1006/3124/777-1 |
Doi | http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-8958-2018 |
Klíčová slova | labyrinth; paradise of the heart; pansophia; conversion; open soul; peda gogy of turnover |
Popis | Příspěvek se snaží vymezit Patočkův přínos v interpretaci Komenského pedagogického odkazu, zejména v souvislosti se současnými otázkami týkající se dalšího směřování pedagogiky jako teorie výchovy. Zde na základě obsahové analýzy vybraných Patočkových textů, které se věnují Komenského pedagogickým myšlenkám, přináší nový pohled na Patočkovu koncepci otevřenosti duše a tzv. pedagogiku obratu, který může být inspirací pro další vývoj pedagogických myšlenek. V jednotlivých částech postupně analyzuje stěžejní Patočkovy komeniologické texty, všímá si problémů, kterými v souvislosti s realizací koncepce otevřenosti duše čelili Komenský i Patočka. Zdůrazňuje důležitost zásadní změny postojů založených na harmonizaci jednotlivých stránek lidské osobnosti, komplexním přístupu k lidskému jedinci skrze výchovu. Příspěvek dospívá k závěru o nezbytnosti autentické konverze k otevřené duši, hluboké vnitřní proměny směřující ke skutečnému lidství, která může být v dnešní době jednou z mála možností vymanění se z krize dnešní společnosti. |