The relation between reflection and the quality of a preschool teacher’s education performance
Název česky | Vztah mezi reflexí a kvalitou pedagogického výkonu učitele mateřské školy |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2019 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | International Journal of Child Care and Education Policy |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://ijccep.springeropen.com/articles/10.1186/s40723-019-0060-y |
Doi | http://dx.doi.org/10.1186/s40723-019-0060-y |
Klíčová slova | Qualification; Quality; Reflection; Education performance; Preschool teachers |
Přiložené soubory | |
Popis | Mnohé vyspělé země řeší v posledních letech kvalitu předškolního vzdělávání. Obecně je za jeden z nejdůležitějších aspektů kvalitního předškolního vzdělávání považován kvalitní pedagogický výkon učitele. Ten byl sledován v řadě výzkumů. V posledních letech je výzkum často věnován také sledování úrovně reflexe učitelů mateřských škol zejména v souvislosti s jejich profesním rozvojem. Doposud žádný z výzkumů se však nevěnoval sledování vztahu mezi těmito dvěma fenomény. Využili jsme mnohočetné případové studie, abychom se pokusili identifikovat, zda existuje vztah mezi kvalitou reflexe a kvalitou pedagogického výkonu. Pořídili jsme videozáznamy předškolního vzdělávání u osmi učitelů mateřských škol, se kterými jsme následně vedli hloubkové rozhovory. Při realizaci hloubkových rozhovorů jsme využili stimulované vybavování nad vybranými videosekvencemi, které směřovaly ke sledování zvolených cílů vzdělávání. Výsledky ukázaly, že učitelé s vyšší kvalitou reflexe dosahovali také vyšší kvality pedagogického výkonu ve vybraných oblastech. Naopak učitelé s nižší kvalitou reflexe, dosáhli také nižší kvality pedagogického výkonu. Z výsledků také vyplynulo, že vyšší kvality dosáhly učitelky s vysokoškolským vzděláním. Zjištění mohou přispět k diskuzi o podpoře profesního rozvoje učitelů mateřských škol, případně podnítit diskuzi o potřebě přípravy učitelů mateřských škol na vysokoškolské úrovni. |