Mehrsprachigkeits-, Interkulturalitäts- und Toleranzunterricht im 18. und 19. Jahrhundert am Beispiel der Zwittauer deutschen Sprachinsel in Böhmen
Název česky | Mnohojazyčnost, interkulturalita a tolerance ve výuce v 18. a 19. století na příkladu svitavského německého jazykového ostrova |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2019 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Po ambiciózní tereziánské školské reformě z roku 1774 měly být v habsburské monarchii ve všech farnostech vybudovány školy. To ovlivnilo české i německé české komunity na území Království Čech a Moravy, protože školní reforma byla od počátku vedena dvojjazyčně. V Praze vzniklo vydavatelství, které vydávalo dvojjazyčné texty. Byly vybudovány školní knihovny, které obsahovaly knihy o němčině i českém jazyce, historii a geografii. V příspěvku bude diskutován dopad jedné z nejvýznamnějších sociálních změn 18. století a středoevropských dějin z mikrohistorického pohledu na základě tehdejších kronik a dalších důkazů. Zaměřuje se na život vesnických učitelů v kulturně homogenním, monolingválním německém mikroregionu. Učitelé museli zvládat (kromě každodenního boje o existenci) také výzvy, které jsou stále aktuální. Například bylo třeba připravit studenty, kteří vyrostli v jazykově, kulturně a nábožensky homogenním prostředí, na setkání s lidmi z různých kultur a jiných kultur, naučit je základům českého jazyka a zprostředkovat českou kulturu a historii. Na příkladu německého jazykového ostrova na Svitavsku tato práce ukáže, jak učitelé dokázali čelit výzvám mnohojazyčnosti a mezikulturního vzdělávání ve středoevropské jazykové oblasti v 18. a 19. století. |