Sprachexperiment in Theaterstücken von Miloš Macourek
Název česky | Jazykový experiment v divadelních hrách Miloše Macourka |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2020 |
Druh | Konferenční abstrakty |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Příspěvek se zabývá dramatickou tvorbou českého spisovatele Miloše Macourka (1926-2002), který je známý především jako autor scénářů k televizním seriálům a celovečerním filmům. Mnohé z nich byly natočeny v koprodukci českých tvůrců s Německem, mj. televizní sci-fi seriál Létající Čestmír (1985) a filmové pohádky Kouzelný měšec (1996), Pták Ohnivák (1997) a Jezerní královna (1998). K málo známým dílům Miloše Macourka patří jeho divadelní hry, které vznikly v šedesátých letech 20. století v souvislosti s rozvojem českého absurdního dramatu. Jádro příspěvku tvoří rozbor a interpretace divadelních her Jedničky má papoušek (rozmnoženo 1961, premiéra 1959) a Hra na Zuzanku (rozmnoženo 1968, premiéra 1967), jež byly uvedeny v pražském Divadle Na zábradlí. Jestliže první hra ironizuje vzdělávání založené na nesmyslném biflování, druhá hra odhaluje a zobrazuje stereotypy v životě průměrného člověka od narození přes školní docházku až po dospělost, stárnutí a smrt. Zvláštní pozornost je věnována jazykové rovině divadelních her, v níž se odráží pro autora typická revolta proti konvencím a asociativní hra slovních hříček. Macourkova dramata tak souznějí s tématem devalvace jazyka, jež je pro českou absurdní dramatiku šedesátých let 20. století charakteristické. |