Tělesná výchova ve vybraných kurikulárních dokumentech Norska a České republiky – srovnávací studie
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2019 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Česká kinantropologie. Časopis vědecké společnosti kinantropologie |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | http://www.jvsystem.net/app34/download/Ceska-Kinatropologie-2019-03-04.pdf |
Klíčová slova | curricular documents; physical education; primary education; comparison; Norway; the Czech Republic |
Popis | Příspěvek představuje srovnávací výzkum kurikulárních dokumentů tělesné výchovy Norska a České republiky. Výzkum se zaměřuje na dokumenty projektované pro primární vzdělávání; v případě norského kurikula je částečně nutné zohlednit také vyšší stupně. Úvodní kapitola argumentuje pro aktuálnost podobných výzkumů v dané oblasti. Následně autorka představuje metodiku provedeného komparativního výzkumu shrnutou do čtyř provázaných kroků. Výsledková část je popisem analýzy jednotlivých dokumentů. Jak se ukazuje v závěrečné části, výzkum dospěl k několika zjištěním: norské kurikulum akcentuje orientaci na prožitek, spolupráci, participaci, kdežto výkon je spíše upozaděn. Norský i český dokument se orientuje na zdraví a celoživotní pohybovou aktivnost, avšak českým dokumentům chybí dostatečně specifikované vzdělávací cíle pro tělesnou výchovu a vykazují nedostatečné provázání vzdělávacích cílů a vzdělávacího obsahu. Oproti norskému je české kurikulum nekonzistentní, což může negativně ovlivňovat kvalitu vzdělávání. |
Související projekty: |