CAN A WEB-PORTAL PROMOTE MEDIA-LITERACY OF USERS WITH DYSLEXIA?
Název česky | Může web portál posílit mediální gramotnost uživatelů s dyslexií? |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2014 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | DISCO 2014: MEDIA LITERACY EDUCATION FROM PUPIL TO LIFELONG LEARNING |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Klíčová slova | Literacy; digital competence; life-long learning; assistive tools; web-portal; learning by doing; social software; special needs; dyslexia |
Popis | Vzhledem k tomu, že web a jeho nástroje se vyvíjí rychlým tempem, je nutné celoživotní učení, aby se bylo možné podílet na využívání a vytváření informací v digitálním světě. Co může být výzvou pro každého, má tendenci být ještě náročnější pro uživatele se speciálními potřebami v konkurenceschopné společnosti. Zároveň však web a jeho všestranné nástroje, jako jsou čtečky obrazovky nebo lupy, mají potenciál pozitivně ovlivnit životy uživatelů se speciálními potřebami ještě výrazněji, než je tomu u běžných uživatelů. Proto v "LITERACY" - projektu EU zaměřeném na sociální začleňování osob s dyslexií prostřednictvím poskytování on-line portálu - klademe zvláštní důraz na usnadnění digitální choutek svých uživatelů. Tento článek popisuje teoretické úvahy a přípravný výzkum, který je východiskem návrhů tvorby Portálu. Následně načrtneme architekturu, obsah, prostředky a postupy portálu, které usnadňují uživatelům samoorganizované získávání digitálních kompetencí jako cestu k jejich zvýšenému začlenění do společenského a profesního života. A konečně, portál gramotnosti je považován za příklad případu stimulující generalizace pro jiné uživatelské komunity, jako jsou například starší lidé. |