A reflection from a European Country: The Special and Inclusive Education in the Czech Republic
Název česky | Reflexe z evropské země: Speciální a inkluzivní vzdělávání v České republice |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2019 |
Druh | Kapitola v knize |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Článek představuje v historickém kontextu systém školství v České republice, a to v souvislosti s přelomovými mezníky. Těmi byly jednotlivá období od roku 1945 až po rok 1989. Tento rok přinesl změnu společenského systému, a tak se začaly dostávat proudy pedagogického myšlení ze západní Evropy a USA i do našeho školství. Předpoklady pro rovný přístup ke vzdělávání byly deklarovány ve školském zákoně č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných, ve znění pozdějších předpisů. Při realizaci a prosazování inkluzivního vzdělávání se objevily nedostatky a problémy, ale potvrdilo se, že inkluzivní opatření jsou jednoznačně správným krokem. Začaly se posilovat role jednotlivých aktérů, kterými jsou učitelé, asistenti pedagoga, ale i pracovníci školských poradenských zařízení a také rodiče. Jednotlivý aktéři spolu více a efektivně komunikují a podpora jde ke koncovému uživateli, tedy k dítěti. |