Bezprostřední expresivita výtvarného projevu předškolních dětí : Význam vývojových a typologických aspektů pro učitele
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2020 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Zborník: Expresivita vo výchove III |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://expresivneterapie.files.wordpress.com/2020/05/2020_zb_expresivita-vo-vc3bdchove-iii-eds.-valach_kovac_final.pdf |
Klíčová slova | Children art expression. Expressivity. Pre-school education. Art ontogenesis. Art typology. Differentiation. Individualization. Pre-school care. Art activities. Art education. Creativity. |
Popis | Dětské výtvarné tvarosloví vytvářené hlavně pomocí linií doplňované barvou je poměrně běžnou výbavou předškolních dětí. Některé děti se svými díly však většinové produkci vymykají. Společným rysem jejich tvorby je např. preference práce s barevnou skvrnou, její strukturou a kompozicí. Tento charakter má celá šíře jejich tvorby a souvisí s typologií tvůrčích projevů. Text dává do souvislosti některé oborové poznatky o horizontálních (typologických) a vertikálních (ontogenetických) aspektech rané dětské výtvarné expresivity spolu se zjištěními z kvalitativního šetření obsahu výtvarných činností v mateřských školách (v rámci specifického výzkumu na vysoké škole 2018-2019) a je doplněn obrazovou dokumentací z vybraných výtvarných kazuistik. |
Související projekty: |