Affirmation und Infragestellung des literarischen (Deutungs-)Kanons in gegenwärtigen tschechischen Theaterproduktionen – eine Fallstudie
Název česky | Potvrzení a zpochybnění literárního (interpretačního) kánonu v současných českých divadelních produkcích - případová studie |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2020 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Aussiger Beiträge. Germanistische Schriftenreihe aus Forschung und Lehre |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | Herausgeber: Institut für Germanistik, Philosophische Fakultät der Jan-Evangelista-Purkyně-Universität in Ústí nad Labem, seit 2015 erscheint die Zeitschrift im Praesens Verlag |
Klíčová slova | literary canon; interpretation canon; post-dramatic theater; contemporary theater; New Messenger |
Popis | Od té doby, kdy Thomas Anz v roce 1998 uvedl svou klasifikaci literárního kánonu, je jeho definice považována za základ vědeckých debat a otevírá aktuální témata a perspektivy pro další výzkum. Pokud nahlédneme různé formy realizace literárního kánonu prizmatem dvojic termínů navržených Anzem, lze objevit dělicí linie, které doposud zůstaly nepovšimnuté. Na základě srovnání „materiálního kánonu“ a „výkladového kánonu“ vyvstávají otázky ohledně institucionalizace materiálního kánonu vzdělávacími institucemi na jedné straně a potvrzení nebo zpochybnění výkladového kánonu performativní praxí v inscenacích současného divadla na straně druhé. Tento článek se zabývá výše uvedenými otázkami při analýze brněnských divadelních produkcí z let 2010–2020 se zaměřením na potvrzení resp. zpochybnění kanonizované interpretace textů. |