Work Ability among Upper-Secondary School Teachers : Examining the Role of Burnout, Sense of Coherence, and Work-Related and Lifestyle Factors
Název česky | Pracovní schopnost učitelů středních škol : zkoumání role syndromu vyhoření, smyslu pro koherenci, pracovních faktorů a faktorů životního stylu |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2020 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | International Journal of Environmental Research and Public Health |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://www.mdpi.com/1660-4601/17/24/9185 |
Doi | http://dx.doi.org/10.3390/ijerph17249185 |
Klíčová slova | work ability; burnout; coherence; workload; |
Popis | Udržení a podpora pracovní schopnosti učitelů je zásadní pro zvýšení pracovní výkonnosti a prevenci předčasných odchodů z učitelské profese. Cílem této studie bylo identifikovat prediktory pracovní schopnosti učitelů středních škol a prozkoumat mediační roli syndromu vyhoření. K naplnění tohoto cíle byla zkoumána různorodá skupina českých učitelů středních škol. Vzorek je tvořen 531 učiteli středních škol (50,0 ± 9.94 roků; 19,9 ± 10,62 roků v učitelské profesi; 57,6% žen). Na pracovní schopnost má větší vliv syndrom vyhoření, smysl pro soudržnost, work-life balance a vnímané vztahy v pracovním prostředí, než věk, pracovní povinnosti spojené s výkonem funkce třídního učitele, pracovní zátěž a péče o stárnoucí příbuzné. Dále bylo zjištěno, že syndrom vyhoření je významným mediátorem vztahu mezi smyslem pro koherenci a pracovní schopností. Učitelé s vyšším smyslem pro koherenci tak lépe zvládají nepříznivé pracovní okolnosti a identifikují a mobilizují vnitřní a vnější zdroje, aby zabránili profesnímu vyčerpání a následnému poklesu pracovní schopnosti. Studie poskytuje empiricky podložená data pro podporu pracovní schopnosti učitelů. |
Související projekty: |