Role exozomů u nádorových onemocnění

VODIČKOVÁ Magdaléna GREGOROVÁ Jana ŽĎÁRSKÁ Markéta VLACHOVÁ Monika ŠEVČÍKOVÁ Sabina

Rok publikování 2020
Časopis / Zdroj Klinická onkologie

www https://www.linkos.cz/casopis-klinicka-onkologie/2020-08-15-4-1/role-exozomu-u-nadorovych-onemocneni/
Doi http://dx.doi.org/10.14735/amko2020274
Klíčová slova exosomes; tumors; extracellular vesicles; drug resistance
Popis Extracelulární váčky jsou uzavřené struktury ohraničené lipidovou membránou, které jsou vylučovány téměř všemi druhy buněk, a jejich funkcí je přenos informací při mezibuněčné komunikaci. Nejčastěji se rozdělují do tří kategorií – exozomy, mikrovezikuly a apoptotická tělíska. Exozomy jsou malé váčky o velikost 30–100 nm a nacházejí se téměř ve všech tělních tekutinách, jako je periferní krev, moč, mateřské mléko, sliny a další. Jsou schopny doručovat svůj obsah do cílových buněk, a tím měnit její chování. Nádorové buňky mají větší sklon k sekreci exozomů a obsahují jiné proteiny a druhy RNA než exozomy vylučované z buněk zdravých. Vzhledem k jejich specifickému složení odpovídajícímu buňce původu a jejímu stavu by mohly být v budoucnu použitelné mimo jiné také jako bio­markery různých onemocnění. Cíl: Cílem práce je shrnout dosavadní poznatky o exozomech a jejich zapojení v nejrůznějších procesech, které jsou spojeny s rezistencí u nádorových onemocnění.