If It Were Not Exceptional, We Wouldn’t Have Chosen It: Institutional Habitus of Two Nursery Schools
Název česky | Kdyby nebyla výjimečná, tak bychom si ji nevybrali: Institucionální habitus dvou mateřských škol |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2020 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Orbis Scholae |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://karolinum.cz/data/clanek/8781/OS_2020_3_Jarkovska_fin.pdf |
Doi | http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2021.2 |
Klíčová slova | institutional habitus; pre-school education; parental attitudes; social reproduction; Czech Republic |
Popis | S využitím konceptu institucionálního habitu článek analyzuje každodenní praktiky ve dvou mateřských školách (soukromě financovaná lesní školka a veřejně financovaná mateřská škola). Na základě údajů z rozhovorů a přímých pozorování zkoumá, jak je utvářen habitus obou školek. Zaměřuje se na sociální kontext mateřské školy, její organizační strukturu, sdílené hodnoty a mezilidské a komunitní vztahy. Tyto aspekty jsou diskutovány s teoriemi rodičovských postojů a stylů a jejich důsledků pro sociální reprodukci, jak jsou popsány v dílech Bourdieuho, Lareau a Reay. Analýza ukazuje, že rodiče doufají v podobné výsledky (např. soběstačnost), nicméně věří v různé cesty vedoucí k těmto cílům. Bližší pohled na habituálně rámované rozdíly v percepci disciplíny a sociální kontroly, která je realizována skrze institucionální pravidla, odhaluje, jakými způsoby je konstruována exkluzivita soukromé instituce. Došli jsme k závěru, že tuto exkluzivitu neutváří jen požadovaný poplatek, ale také potřeba přiměřené úrovně kulturního kapitálu nutné k pochopení sofistikovaného kodexu pravidel, který je rámován svobodou a dobrovolností. Analýza těchto subtilních procesů je důležitá pro pochopení nerovností ve vzdělávání a posílení sociální soudržnosti prostřednictvím vzdělávání. |
Související projekty: |