Výuka regionální geografie? Situace je vážná, nikoli však zoufalá!
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2020 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Informace České geografické společnosti |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://geography.cz/wp-content/uploads/2020/10/icgs022020_danek.pdf |
Klíčová slova | concept of region; new regional geography; critical approach; regional identity; processes of shaping of regions; teaching of regional geography; pedagogical constructivism |
Popis | Výuka regionální geografie na českých školách je zasažena dlouhodobou krizí. Cílem polemického příspěvku je identifikovat hlavní příčiny krize a navrhnout možnosti východisek. Za hlavní příčinu krize je považován rozpor mezi tradičním pohledem na regiony jako kontejnery informací, který převažuje ve školské geografii, a kritickým pohledem na regiony jako sociální procesy, typický pro novou regionální geografii, která dnes převažuje v akademické geografii. Jako východiska text doporučuje v rámci akademické geografie jasné rozlišení základních konceptů regionu, rozšíření výuky regionální geografie a její konceptuální ukotvení v kritickém přístupu nové regionální geografie, a hledání inspirace v zahraničí, v disciplínách s podobným vývojem i v existujících příkladech dobré praxe. V rámci školské geografie jsou doporučovány metody vycházející z pedagogického konstruktivismu jako je dialogické vyučování nebo kritické myšlení. Text upozorňuje na podobný filozofický vývoj geografie i pedagogických věd, který otevírá prostor pro další východiska z krize. |