In-service EFL Teachers' Management of Participation during Teacher-fronted Whole-class Activities
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2021 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Studie z aplikované lingvistiky / Studies in Applied Linguistics |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://studiezaplikovanelingvistiky.ff.cuni.cz/wp-content/uploads/sites/19/2021/12/David_Ryska_76-99.pdf |
Klíčová slova | conversation analysis; English as a foreign language teaching; classroom interaction; management of participation; frontal teaching |
Přiložené soubory | |
Popis | Pohledem sociolingvistických a interakčních přístupů k osvojování druhého/cizího jazyka je aktivní účast žáka ve výuce nutným předpokladem učení. V posledních letech však studie (např. Walsh & Li, 2013) ukázaly, že pouze nechat žáka mluvit rozhodně nestačí a že ke zprostředkování učení je třeba, aby učitel do velké míry podobu interakce ovlivňoval. Tato konverzačněanalytická studie se zaměřuje na učitele angličtiny jako cizího jazyka, již se vzdělávají při zaměstnání. Vychází z videonahrávek devíti lekcí (387 minut) vedených šesti takovými učiteli a zkoumá jednak prostředky, které uplatňují během frontální výuky k zapojení několika žáků najednou, jednak reakce samotných žáků na jejich užití. Studie ukazuje, že tito učitelé mají k dispozici velké množství prostředků, jimiž mohou podpořit či zajistit aktivní účast svých žáků. Patří mezi ně zjišťovací otázky ve třetí replice sekvence, více času na odpověď, záměrně nedokončené repliky, kontinuátory (např. „uh-um“) či uznání žákovy odpovědi předem skrze odkázání na dřívější výukovou aktivitu. Použití těchto prostředků je navíc často vázáno na bezprostřední cíl probíhající aktivity. Na základě výsledků analýzy lze formulovat doporučení pro budoucí vzdělávání učitelů, zejména v souvislosti s rozvojem jejich interakční kompetence ve třídě (Walsh, 2006). |
Související projekty: |