Profesní identita studentek učitelství pro mateřské školy a její odraz v portfoliu

Autoři

RODOVÁ Veronika SYSLOVÁ Zora

Rok publikování 2021
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Pedagogická orientace. Vědecký časopis České pedagogické společnosti
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
www https://journals.muni.cz/pedor/issue/view/1395
Doi http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2021-1-35
Klíčová slova portfolio; student; reflectively conceived pre-service teacher training; professional development; action research; socio-constructivism
Popis Předložená studie přináší pohled na portfolio a jeho místo v reflektivně pojatém přípravném vzdělávání učitelů mateřských škol na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity. Autorky ve shodě s jinými autory vnímají portfolio jako fenomén, který významným způsobem ovlivňuje individuální učitelskou profesionalizaci a představuje tak důležité pedeutologické téma. Úvodní část studie je věnována profesionalizační koncepci učitelské přípravy a analýze klíčového pojmu „portfolio“, která se opírá o přehledovou studii českých i zahraničních zdrojů. Jádro studie tvoří akční výzkum zaměřený na sledování vlivu kurzu Tvorba profesního portfolia na rozvoj profesní identity studentek. Výsledky studie ukazují obraz profesního zrání studentek zachyceného v čase prostřednictvím rozhovorů, písemných narací a portfolií. Nad rámec akčního výzkumu přináší studie čtyři individualizované portréty studentek, které využily portfolia při státní závěrečné zkoušce.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.