Profesní identita studentek učitelství pro mateřské školy a její odraz v portfoliu
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2021 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Pedagogická orientace. Vědecký časopis České pedagogické společnosti |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://journals.muni.cz/pedor/issue/view/1395 |
Doi | http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2021-1-35 |
Klíčová slova | portfolio; student; reflectively conceived pre-service teacher training; professional development; action research; socio-constructivism |
Popis | Předložená studie přináší pohled na portfolio a jeho místo v reflektivně pojatém přípravném vzdělávání učitelů mateřských škol na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity. Autorky ve shodě s jinými autory vnímají portfolio jako fenomén, který významným způsobem ovlivňuje individuální učitelskou profesionalizaci a představuje tak důležité pedeutologické téma. Úvodní část studie je věnována profesionalizační koncepci učitelské přípravy a analýze klíčového pojmu „portfolio“, která se opírá o přehledovou studii českých i zahraničních zdrojů. Jádro studie tvoří akční výzkum zaměřený na sledování vlivu kurzu Tvorba profesního portfolia na rozvoj profesní identity studentek. Výsledky studie ukazují obraz profesního zrání studentek zachyceného v čase prostřednictvím rozhovorů, písemných narací a portfolií. Nad rámec akčního výzkumu přináší studie čtyři individualizované portréty studentek, které využily portfolia při státní závěrečné zkoušce. |