Die intermediale Differenz-Form-des-Dazwischen im (spät)romantischen Lied am Beispiel von Traum durch die Dämmerung – Vítězslav Nováks „musikalische Polemik“
Název česky | Intermediální form na pomezí žánrů v (pozdně) romantické písni na příkladu kompozice Traum durch die Dämmerung – „hudební polemika“ Vítězslava Nováka |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2021 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Musicologica Brunensia |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | http://hdl.handle.net/11222.digilib/144492 |
Doi | http://dx.doi.org/10.5817/MB2021-1-6 |
Klíčová slova | Vítězslav Novák; Otto Julius Bierbaum; Richard Strauss; intermediality; aesthetics of (post)romantism; music and literature; interart studies |
Popis | Článek zkoumá základy hudební (kompoziční) polemiky, jakou vedli skladatel Vítězslav Novák s řadou jiných skladatelů. Na základech moderních teorií intermediality (Zemanek 2012, Wirth 2004) a (post)romantické intermediální estetiky (Schmidt 2005) je provedena srovnávací formalistická a strukturální analýza dvou zhudebnění básně Otto Julia Bierbauma Sen za soumraku od Richarda Strausse a Vítězslava Nováka. Na příkladu této písně zkoumáme, na jakých strukturálních úrovních se hudební polemika podle Nováka realizuje, do jaké míry představuje specifickou kompoziční techniku a zda a jak tato forma zpochybňuje obecně rozšířenou charakteristiku romantické hudby jako hudby „absolutní“ (Dahlhaus 1978). |