Die intermediale Differenz-Form-des-Dazwischen im (spät)romantischen Lied am Beispiel von Traum durch die Dämmerung – Vítězslav Nováks „musikalische Polemik“

Název česky Intermediální form na pomezí žánrů v (pozdně) romantické písni na příkladu kompozice Traum durch die Dämmerung – „hudební polemika“ Vítězslava Nováka
Autoři

PYTLÍK Petr

Rok publikování 2021
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Musicologica Brunensia
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
www http://hdl.handle.net/11222.digilib/144492
Doi http://dx.doi.org/10.5817/MB2021-1-6
Klíčová slova Vítězslav Novák; Otto Julius Bierbaum; Richard Strauss; intermediality; aesthetics of (post)romantism; music and literature; interart studies
Popis Článek zkoumá základy hudební (kompoziční) polemiky, jakou vedli skladatel Vítězslav Novák s řadou jiných skladatelů. Na základech moderních teorií intermediality (Zemanek 2012, Wirth 2004) a (post)romantické intermediální estetiky (Schmidt 2005) je provedena srovnávací formalistická a strukturální analýza dvou zhudebnění básně Otto Julia Bierbauma Sen za soumraku od Richarda Strausse a Vítězslava Nováka. Na příkladu této písně zkoumáme, na jakých strukturálních úrovních se hudební polemika podle Nováka realizuje, do jaké míry představuje specifickou kompoziční techniku a zda a jak tato forma zpochybňuje obecně rozšířenou charakteristiku romantické hudby jako hudby „absolutní“ (Dahlhaus 1978).

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.