Specifika vzdělávání žáků se sluchovým postižením v inkluzivním prostředí běžné základní školy

Autoři

ŠTIBRÁNYIOVÁ Marína

Rok publikování 2021
Druh Konferenční abstrakty
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Žák se sluchovým postižením v prostředí běžné základní školy může čelit celé řadě výzev. Tyto výzvy jsou spojeny jak s vnějšími tak vnitřními faktory, které na žáka působí a mohou ovlivňovat jeho úspěšnou cestu v rozvoji vzdělávacího i osobnostního potenciálu. Nelze nabídnout jednotný návod na to, jak vzdělávat dítě se sluchovým postižením. Lze však poukázat na specifika ve vzdělávacím procesu související s důsledky sluchového postižení, které dítě v různé míře ovlivňují. Znalost specifik ve vzdělávacím procesu žáka se sluchovým postižením umožňuje pedagogickým pracovníkům (učitel, asistent pedagoga, vychovatel v družině, volnočasový pedagog) užívat takové komunikační strategie a formu výuky, které pomohou vytvořit podnětné vzdělávací prostředí. Hlavní část výzkumu je věnována popisu vzdělávacího prostředí a definování vzdělávacích specifik u žáka se sluchovým postižením, který je na prvním stupni základní školy běžného vzdělávacího proudu. Cílem je formulovat problematiku sluchového postižení tak, aby byl pedagogický pracovník maximálně kompetentní při vzdělávání žáka se sluchovým postižením. Poznatky vychází z projektu Zážitkem k porozumění: inovativní metody inkluzivní výuky do tříd se žáky se sluchovým postižením.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.