Občanské vzdělávání v ČR ve světle Strategie vzdělávací politiky 2030+
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2021 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Příspěvek přibližuje postavení občanského vzdělávání v rámci aktuálního vládního dokumentu pro vzdělávání Strategii vzdělávací politiky 2030+, který koncipuje rozvoj českého školství v příštích deseti letech. V této souvislosti upozorňuje na některé z jeho problematických bodů zahrnující tendenci k nadměrným obsahovým redukcím spojenou s upozaďováním znalostí. Tyto obsahové redukce mohou ohrozit žádoucí rozvoj klíčových dovedností, například požadovaného kritického myšlení, které mají vést k utváření odpovědného občana podílejícího se na životě v demokratické společnosti. Jako možnou cestu, zohledňující zmíněná rizika, nabízí model kompetencí pro odpovědné občanství, který vychází z rakouského oborově kompetenčního modelu. Tento model, jehož východiskem jsou příslušné oborové znalosti, by mohl vhodně doplnit dosavadní systém založený na rozvoji klíčových kompetencí. |