Dvojí výjimečnost z pohledu zahraničních studií
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2021 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Pedagogická orientace |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://journals.muni.cz/pedor/article/view/21410 |
Doi | http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2021-4-5 |
Klíčová slova | twice exceptionality; diagnostics of twice exceptionality; cognitive giftedness; specific learning disabilities |
Popis | Přehled se zabývá dvojí výjimečností - kombinací vysokého kognitivního nadání a specifických poruch učení. V rámci přehledové studie bylo analyzováno 10 výzkumných studií zabývajících se konceptem dvojí výjimečnosti z let 2010-2019. Diagnostický proces dvojí výjimečnosti se skládá z diagnostiky kognitivního nadání a diagnostiky specifických poruch učení. Kognitivní nadání se nejčastěji diagnostikuje pomocí testů inteligence a testů založených na učebních osnovách. Diagnostika specifických poruch učení je založena především na rozdílu mezi potenciálem a výkonem jedince v testech hodnotících percepční schopnosti, kognitivní schopnosti a studijní výsledky. Nejčastěji používaným výzkumným přístupem byla kvantitativní výzkumná strategie, zatímco ve většině případů byla k analýze použita již existující data. Rozsah výzkumného vzorku se výrazně liší. Nejmenší výzkumný vzorek tvořilo 14 respondentů a největší 4783 respondentů. Vybrané výzkumy se zaměřily na dvojí výjimečnost zejména u žáků v průběhu povinné školní docházky. Přestože žáci s dvojnásobnou výjimečností mají vysoké kognitivní nadání, pokud nejsou rozpoznáni, mohou být ohroženi školním neúspěchem, zvýšenou frustrací, problémy v chování, emočními problémy a narušením sociálních vztahů. |