Aplikovaná improvizace v sociální pedagogice
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2022 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Citace | |
Popis | Aplikovaná improvizace zažívá v posledních deseti letech výzkumný boom, kdy se objevují studie v impaktovaných periodikách, které naznačují velký potenciál pro podporu edukačních procesů a v prevenci a péči o duševní zdraví. Pravidelný trénink improvizace rozvíjí širokou škálu dovedností, podporuje (sebe)uvědomování a sebereflexi, kultivuje postoje užitečné v praxi sociálního pedagoga. Směřujeme-li k ideálu improvizujícího pracovníka v pomáhající profesi, vidíme před sebou profesionála velmi dobře zakotveného ve znalostech a metodách práce, který je zároveň schopen flexibilně, kreativně a spontánně reagovat na specifické kontexty své profese a plně tak využít potenciál své profesní přípravy. V přednášce seznámíme posluchače s aplikovanou improvizací a jejími přesahy do různých oblastí sociální pedagogiky i dalších oborů jako psychoterapie či rozvoje organizací. Na katedře sociální pedagogiky Masarykovy univerzity v Brně byl kurz aplikované improvizace poprvé představen v roce 2015 v rámci nabídky volitelných předmětů. Od roku 2019 je součástí povinného kurikula předmětů z dramatické výchovy v bakalářském studiu sociální pedagogiky, a to z důvodu, že vnímáme dopady improvizačního tréninku na kompetence studentů sociální pedagogiky a zároveň se jim aplikovaná improvizace stává užitečným nástrojem v jejich vlastní praxi. Naše pracoviště je tímto unikátní v rámci České republiky. |