Specifika vzdělávání žáků se sluchovým postižením v inkluzivním prostředí běžné základní školy Zaměřeno na komunikační strategie pedagogických pracovníků
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2021 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | NOUZE VE VZDĚLÁVÁNÍ EMERGENCY IN EDUCATION Konferenční sborník příspěvků z multidisciplinární mezinárodní konference |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Klíčová slova | inclusion, child with hearing impairmenr, teacher, teacher assitetnt, communication strategies |
Popis | Úspěšný proces inkluze by měl zohledňovat speciální vzdělávací potřeby dítěte v kontextu prostředí, ve kterém se dítě pohybuje. Formulace dítě se speciálními vzdělávacími potřebami, kterou v našem prostředí užíváme, nám může trochu mylně poukazovat pouze na dítě a jeho konkrétní potřeby. Speciální potřeby však nemá jen dítě se sluchovým postižením, ale i pedagogičtí pracovníci, kolektiv třídy a prostor ve kterém se dítě pohybuje. Pokud pedagogičtí pracovníci chápou problematiku a důsledky sluchového postižení, dovedou je lépe reflektovat ve výukových procesech včetně práce s kolektivem třídy. Poznatky v tomto textu vycházejí z tříletého výzkumného projektu Zážitkem k porozumění: inovativní metody inkluzivní výuky do tříd se žáky se sluchovým postižením. Ve výzkumu bylo zapojených 12 tříd 1. stupně běžné základní školy. Obsah toho textu popisuje výzkumné závěry spojené s komunikačními strategiemi pedagogických pracovníků, které by měly být užívány, pokud je v kolektivu třídy dítě se sluchovým postižením. |