Specifika vzdělávání žáků se sluchovým postižením v inkluzivním prostředí běžné základní školy Zaměřeno na komunikační strategie pedagogických pracovníků

Autoři

ŠTIBRÁNYIOVÁ Marína

Rok publikování 2021
Druh Článek ve sborníku
Konference NOUZE VE VZDĚLÁVÁNÍ EMERGENCY IN EDUCATION Konferenční sborník příspěvků z multidisciplinární mezinárodní konference
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Klíčová slova inclusion, child with hearing impairmenr, teacher, teacher assitetnt, communication strategies
Popis Úspěšný proces inkluze by měl zohledňovat speciální vzdělávací potřeby dítěte v kontextu prostředí, ve kterém se dítě pohybuje. Formulace dítě se speciálními vzdělávacími potřebami, kterou v našem prostředí užíváme, nám může trochu mylně poukazovat pouze na dítě a jeho konkrétní potřeby. Speciální potřeby však nemá jen dítě se sluchovým postižením, ale i pedagogičtí pracovníci, kolektiv třídy a prostor ve kterém se dítě pohybuje. Pokud pedagogičtí pracovníci chápou problematiku a důsledky sluchového postižení, dovedou je lépe reflektovat ve výukových procesech včetně práce s kolektivem třídy. Poznatky v tomto textu vycházejí z tříletého výzkumného projektu Zážitkem k porozumění: inovativní metody inkluzivní výuky do tříd se žáky se sluchovým postižením. Ve výzkumu bylo zapojených 12 tříd 1. stupně běžné základní školy. Obsah toho textu popisuje výzkumné závěry spojené s komunikačními strategiemi pedagogických pracovníků, které by měly být užívány, pokud je v kolektivu třídy dítě se sluchovým postižením.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.