Sprachmittlung als Hochschulkurs im Lehramtsstudium. Ergebnisse eines Fokusinterviews mit Studierenden.
Název česky | Mediace jakožto studijní předmět v rámci vysokoškolské přípravy budoucích učitelů. Výsledky ohniskových interview se studenty. |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2022 |
Druh | Kapitola v knize |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Tento článek se zabývá úlohou jazykové mediace jakožto studijního předmětu v rámci vysokoškolské přípravy budoucích učitelů němčiny. Cílem článku je popsat koncepci kurzů jazykové mediace nabízených na Katedře německého jazyka a literatury Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně a shrnout výsledky kvalitativně orientovaného evaluačního výzkumu. Data byla získána metodou ohniskových skupin a následně vyhodnocena pomocí tematické analýzy. Výsledky, resp. výpovědi studentů se v zásadě vztahují ke čtyřem tematickým okruhům: obsah kurzu, rozvoj kompetencí a strategií, metodika a organizace a další náměty. Studie mimo jiné ukázala, že jazyková mediace jakožto vysokoškolský kurz v rámci přípravy učitelů němčiny hraje z pohledu studentů zásadní roli v rozvoji produktivních jazykových dovedností, má pozitivní vliv na jejich motivaci a podněcuje je k používání jejich prvního jazyka a cizího jazyka s vysokou úrovní jazykového povědomí. Autorka by svým příspěvkem chtěla ukázat, že z různých důvodů (podrobněji v článku) má smysl a je inovativní zařadit jazykovou mediaci do vysokoškolského kontextu a rozvíjet její potenciál v rámci kurzů, které jsou jak prakticky, tak metodologicky a didakticky zaměřené. |