Sprachmittlung und Mediation im Fremdsprachenunterricht an Schule und Universität. Begriffsbestimmung, Überblick und Aussichten
Název česky | Jazyková mediace ve výuce cizích jazyků ve škole a na univerzitě |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2022 |
Druh | Kapitola v knize |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Před více než 20 lety byla mediace zavedena do Společného evropského referenčního rámce pro jazyky (SERRJ) jako čtvrtá jazyková činnost vedle recepce, produkce a interakce (Rada Evropy 2001) a od té doby hledá (a nachází) své místo ve výuce cizích jazyků. Ačkoli v původní verzi SERRJ nebyl pojem mediace jednoznačně definován, stala se v mnoha evropských zemích pevnou součástí školních osnov, výukových scénářů a učebnic pro výuku cizích jazyků. Jazyková mediace prošla v posledních dvou desetiletích v některých zemích zásadním, i když ne jednotným vývojem, zatímco v jiných zemích bohužel zůstává ve školní i univerzitní výuce pouze okrajovým tématem. Cílem této publikace je proto "provést inventuru" konceptu mediace ve výuce cizích jazyků, terminologicky ji nově vymezit v návaznosti na vydání doprovodného svazku k SERRJ (Rada Evropy 2018/2020) a nastínit možnosti dalšího vývoje. |