Implementation of Digital Technologies in the Everyday Life of Primary Schools in (Post)Socialist Czechoslovakia

Logo poskytovatele

Varování

Publikace nespadá pod Pedagogickou fakultu, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Název česky Implementace digitálních technologií do každodenního života základních škol v (post)socialistickém Československu
Autoři

ZOUNEK Jiří POLOUČEK Oto

Rok publikování 2022
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Pád komunismu v Československu v listopadu 1989 lze považovat za jednu z nejvýznamnějších událostí novodobé historie, které odstartovala v Československu a později v České republice mimo jiné zásadní změny v oblasti školství a vzdělávání. Proběhla celá řada organizačních, strukturálních, obsahových či pedagogických změn (Berryman, 2000, Bîrzea, 1994, Čerych, 1996, von Kopp, 1992, Mitter 2003). V našem výzkumném projektu s názvem Post-socialist Transformation of Czech Primary Schools – Processes, Stories, Dilemmas (supported by the Czech Science Foundation; grant no. 20-11275S) sledujeme dopad těchto změn na lokální praxi a proměny každodenního života základních škol. V projektu studujeme změny i kontinuity v životě základních škol a jedním z důležitých témat je bezesporu zavádění informačních (digitálních) technologií, zejména osobních počítačů, do škol. V této oblasti můžeme poněkud překvapivě sledovat řadu kontinuit, jelikož například program tzv. elektronizace školství na roky 1986–1990 představoval jednu z domén vzdělávací politiky komunistické vlády. Program sice vznikal v silně ideologickém prostředí tehdejšího komunistického režimu, přesto obsahoval některá principiálně podobná témata a cíle jako dokumenty české vzdělávací politiky přijaté vládou kolem roku 2000 (téma vybavení škol technologiemi, příprava učitelů využívat nové technologie ve výuce) (Zounek et al, 2022). V červnu 1990 pak ministerstvem školství ČSFR zpracovalo novou koncepci nazvanou „Informatika ve vzdělávání“. Celá řada československých škol již v roce 1989 počítače vlastnila (převážně československé výroby) a nabízela svým žákům mj. kroužky programování. Modernizace výuky však na počátku 90. let minulého století narážela na mnohá úskalí (chaotické změny ve školství i v řízení škol, úsporná opatření vlády atp.). Na druhou stranu se otevřel trhu s počítači a do škol mohli vstoupit např. dobové nejmodernější počítače vyráběné v západních zemích. K tomu pomáhala např. mezinárodní spolupráce a programy spolufinancované západními zeměmi (např. projekt Comenius). V příspěvku proto představíme obecné (školsko-politické) souvislosti elektronizace základních škol v Československu. Ukážeme ale zejména, jak konkrétně pronikaly dobové technologie do života škol na konci 80. let a v době transformace škol po roce 1989. Vycházíme ze studia archívních dokumentů, dobového pedagogického tisku, školních kronik, ale i z orálně historických rozhovorů s pamětníky, konkrétně učiteli i řediteli základních škol, ale i úředníky státní správy či zástupci zřizovatelů škol.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.