Předpoklady porozumění, kompetence a „rodiny jazyků“ ve vizuálním umění

Varování

Publikace nespadá pod Pedagogickou fakultu, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

KREJČÍ Magdalena

Rok publikování 2022
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Co musíme vědět a znát, abychom porozuměli významu obrazu? Na co se máme připravit, když jdeme do galerie? Jak vysvětlit, proč obrazům porozumíme nebo neporozumíme? Příspěvek předkládá přehled způsobů, kterými obrazy nesou svůj význam z pohledu sémiotiky a analytické estetiky. Dále se soustředí na proces interpretace a porozumění tomuto významu. Pro toto porozumění jsou nezbytné určité divácké kompetence, pro každý malířský styl či dokonce pro každého autora a každé dílo se však soubor požadovaných diváckých kompetencí může lišit. Určovat požadavky každého malířského stylu je zdlouhavé a nepřehledné, můžeme však vysledovat společné styčné znaky a definovat tak hlavní obrazové kategorie na základě očekávaných diváckých kompetencí. Pokud každý malířský styl má svůj vlastní „jazyk“, tyto kategorie představují jakési „rodiny jazyků“. Každá z nich se vyznačuje rozdílným přístupem k zobrazení, rozdílným záměrem, kterého chtějí obrazy dosáhnout, rozdílnými pravidly svých symbolických systémů a rozdílnými druhy významu, které prostředkují. Pochopení těchto hlavních rozdílů nám zajistí lepší porozumění obrazům z dané rodiny. A jenom pokud dokážeme obrazům porozumět, dokážeme je i adekvátně esteticky hodnotit.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.