Rozvoj klíčových kompetencí v oblasti klinického výzkumu: CONSCIOUS curriculum projects
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2022 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Klinicka Farmakologie a Farmacie |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://www.klinickafarmakologie.cz/artkey/far-202204-0007_rozvoj_klicovych_kompetenci_v_oblasti_klinickeho_vyzkumu_conscious_curriculum_projects.php |
Doi | http://dx.doi.org/10.36290/far.2022.026 |
Klíčová slova | non-commercial clinical trials; academic education; biomedical students; curriculum; problem-based learning |
Popis | Oblast nekomerčních klinických studií zaznamenává v posledních letech významný vzestup hlavně v kontextu precision medicine a individualizované léčby. Nekomerční studie totiž poskytují prostor pro výzkum otázek přiléhavějších klinické praxi a nabízí příležitost pro využití inovativních designů klinických studií. Nekomerční klinické studie ale současně kladou vyšší nároky na hlavní zkoušející a členy jejich týmů, neboť tito svou pozici ve studii rozšiřují o koordinační a manažerskou roli zadavatele. Na druhé straně je vzdělávání v oblasti organizace a teorie klinických studií na lékařských a farmaceutických fakultách v České republice poměrně skromné. Typicky je zařazeno do výuky farmakologie jako součást přiblížení celého procesu výzkumu a vývoje léčiva. V postgraduálním stupni jsou pak pouze na některých fakultách otevírány komplexní předměty věnující se organizaci a interpretaci klinických studií. Projekty ERASMUS+ CONSCIOUS a ERASMUS+ CONSCIOUS II tak mohou pomoci zaplnit mezeru ve vzdělávání v této oblasti, nabízí totiž ucelený, bezplatně přístupný soubor lekcí pro pregraduální a postgraduální studenty biomedicínských oborů a plánována je také otevřená pilotní výuka formou dvanácti on-line lekcí s mezinárodní účastí. |
Související projekty: |
|