Efektivita vybraných výukových strategií při výuce tématu plazi na druhém stupni základní školy

Autoři

DVOŘÁKOVÁ Kateřina

Rok publikování 2023
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Tematický celek Plazi, nejčastěji probíraný v přírodopisu v sedmém ročníku, je problematickým celkem z důvodu velmi omezené osobní zkušenosti žáků s tímto živočišným taxonem, tedy i spojený s mnoha miskoncepty a současně velmi rozmanitými postoji, především k hadům. Je nesporné, že cílenou výukou lze ovlivnit znalost žáků ohledně probíraného tématu, a jak ukázala práce Mgr. Moniky Baďuříkové, zvolením vhodných výukových metod, a především kontaktní výukou s živými plazy je možné ovlivnit také jejich postoje, respektive změnit negativní postoje žáků na neutrální, anebo dokonce na pozitivní. V rámci této diplomové práce se pomocí didaktického experimentu snažím ověřit, zda je možné stejných cílů (odbourání miskonceptů, rozšíření znalosti a změny postojů) dosáhnout bez použití živých plazů s nahrazujícími didaktickými prostředky (modely, multiplikáty) při použití obdobné metodiky založené na modelu zkušenostního učení. Teoretická část představuje model zkušenostního učení včetně výukových metod a didaktických prostředků využívaných v rámci tohoto modelu v kontextu přírodovědného vzdělávání. Dále je zde analýza tematického celku Plazi v platných kurikulárních dokumentech a v učebnicích přírodopisu, které jsou využívány na základních školách jako dominantní zdroj k danému tematickému celku. Z tohoto pohledu je vhodné zaměřit se nejen na druhy žijící v České republice, ale do výuky zahrnout i exotické, protože se s nimi žáci mohou setkat v zoologických zahradách či v zájmových chovech, anebo jsou zajímaví z hlediska biologického, ekologického a etologického. Praktická část obsahuje popis metodologie výzkumu, oba scénáře realizovaných výukových bloků, jak (adaptované) původní metodiky Mgr. Moniky Baďuříkové, tak upravené metodiky bez použití živých organismů. Účinnost výuky a porovnání efektivity obou modelů v doménách kognitivní a afektivní budou vyhodnoceny na základě analýzy pretestu a posttestu ve formě pětilístku a strukturované myšlenkové mapy. Výsledky diplomové práce budou využity v dalším oborově didaktickém výzkumu, a především při implementaci metodik v pedagogické praxi.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.