Význam a využití geoparků ve výuce na základní škole na příkladu geoparku Vysočina
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2023 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Diplomová práce je zaměřena na význam a využití národních geoparků ve výuce na základní škole na příkladu Geoparku Vysočina. Teoretická část této práce je věnována statutárnímu vymezení národních geoparků, jejich poslání a napojení na evropskou síť geoparků. Pozornost je orientována na současné národní geoparky České republiky, a to především z pohledu geologie a cestovního ruchu. Zmíněno je také postavení geoparků a geologických expozic ve vztahu k formálnímu a neformálnímu vzdělávání. Hlavní část teoreticky zaměřené kapitoly je věnována Národnímu Geoparku Vysočina. Její součástí je přehled a charakteristika významných lokalit, které se na tomto území nacházejí (např. lomy Řásná, Vanov, Sumrakov a Mrákotín, přírodní rezervace a památky – PR Velký a Malý pařezitý rybník, PR Roštýnská obora, PR Štamberk a kamenné moře, NPP Zhejral, PP Míchova skála, muzea – muzeum kamenictví (Mrákotín) a Chadimův mlýn, dále hrad Roštejn a arboretum Javořice) a možnosti jejich využití v rámci výchovně vzdělávacího procesu. Praktická část diplomové práce zahrnuje výsledky dotazníkového šetření uskutečněného mezi pedagogickými pracovníky vybraných základních škol Jihomoravského kraje a Kraje Vysočina. Na základě informačních zdrojů a dat získaných v rámci vlastní terénní rekognoskace území Národního Geoparku Vysočina je vytvořen soubor originálních výukových materiálů, které byly poskytnuty vyučujícím druhého stupně vybraných základních škol v těchto krajích. Součástí této kapitoly je rovněž vyhodnocení zpětné vazby získané ze strany oslovených učitelů. |
Související projekty: |