Výuka hub s využitím 3D modelů

Autoři

NEDVĚDOVÁ Zuzana

Rok publikování 2023
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Na základních školách se téma Hub probírá nejčastěji v 6. ročníku. K seznámení žáka s tím, jak houby vypadají, jak se vyvíjejí, s jejich charakteristikou a vybranými zástupci dochází především za využití dvourozměrných reprezentací hub. Pochopení látky žákem na základě těchto prostředků nemusí být snadné. V rámci této diplomové práce byly na základě vybraných kritérií zvoleni a na 3D tiskárně vytištěni někteří zástupci hub s plodnicemi. Následně byla navržena výuka s využitím těchto modelů hub a ověřena s tzv. experimentální skupinou žáků. Podobná výuka proběhla s kontrolní skupinou žáků za využití dvourozměrných reprezentací (fotografií). Poté proběhlo porovnání výsledků obou skupin. Cílem bylo zjistit, zda trojrozměrné modely hub usnadní žákovo porozumění učivu a zda přispívají k dlouhodobějšímu uchování poznatků. Teoretická část práce bude zahrnovat představení a charakteristiku říše Houby se zaměřením na zástupce vybrané pro 3D tisk, dále také rozbor problematiky využívání vybraných didaktických prostředků ve výuce (konkrétně modelů) a také problematika modelů vyrobených pomocí 3D tisku. Součástí bude i analýza kurikulárních dokumentů a vybraných učebnic přírodopisu pro 6. ročník základních škol z hlediska struktury učiva o houbách a obsahu. V praktické části bude představen návrh výuky pro obě skupiny žáků, jeho ověřování a zhodnocení realizace návrhu. Před samotným uskutečněním výuky vyplnili žáci obou tříd pretest pro zjištění vstupní úrovně jejich poznatků. Zhruba dva měsíce po uskutečnění výuky žáci vyplnili posttest, na základě kterého bude posouzena úroveň výstupních poznatků. Výsledky žáků před a po realizaci výuky byly porovnány. V průběhu výuky žáci zároveň vyplňovali pracovní listy obsahující prostor pro zpětnou vazbu. Pomocí klastrování žákovských odpovědí bude zjištěno, zda jim dané prostředky výuky přišly užitečné k pochopení látky, případně v čem. Po zjištění výsledků budou navrženy vhodné úpravy pro realizaci výuky. Na výsledky mé práce bude možné v budoucnu navázat v dalších výzkumech v oblasti využitelnosti 3D tisku ve školství. Jedna originální sada 3D modelů hub byla ponechána pro další využití na ZŠ, kde byla výuka realizována.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.