Výuka na školní zahradě v pregraduálním vzdělávání oboru Učitelství pro 1. stupeň

Autoři

ZELINKOVÁ Karolína

Rok publikování 2023
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Dílčí realizace výuky na školní zahradě či pozemku školy by měla být přirozenou součástí přírodovědného vzdělávání na 1. stupni ZŠ. Vý-zkumy zaměřené na problematiku využívání školních zahrad ve výuce poukazují na potřebu implementovat do studijních programů budou-cích učitelů nejen teorii této podoby vzdělávání mimo třídu, ale přede-vším získání praktických zkušeností s výukou v zahradě, založenou jak na aktuálních trendech, tak především aktuálním vědeckém poznání o dopadech této výuky na žáky a možnostech maximalizace těchto dopa-dů. Cílem této diplomové práce je na základě projektové techniky v podobě „pětilístků“ realizovaných před a po skončení výuky studentů studijního programu Učitelství pro 1. stupeň porovnat změny v pojetí školní zahrady jako edukačního prostředí a vnímání přínosu výuky na školní zahradě. Teoretická část diplomové práce se zaměřuje na dvě základní ob-lasti. Jsou to školní zahrady jako takové – historie školních zahrad, ak-tuální trendy v úpravách školních zahrad směrem k podpoře biodiver-zity i podmínek pro učení žáků, dopadům výuky ve školní zahradě na rozvoj osobnosti žáka, ale také bariérám znemožňujícím častější a in-tenzivnější využívání školních zahrad se žáky 1. stupně ZŠ. Druhou klí-čovou oblastí jsou možnosti přípravy jak studentů učitelství, tak stáva-jících učitelů na využívání školních zahrad nejen v oblasti přírodověd-ného vzdělávání. Praktická část představuje vlastní výzkumné šetření, které bylo realizováno se studenty Učitelství pro 1. stupeň v semestrech jaro 2021 a jaro 2022, u kterých bylo zjišťováno pojetí školní zahrady jako edukačního prostředí, u studentů ze semestru jaro 2022 pak současně i změnu tohoto pojetí iniciovanou osobní zkušeností z výuky na fakult-ní zahradě PdF MU, včetně zkušenosti s výukou žáků. Jako výzkumný nástroj byly zvoleny pětilístky, metoda primárně určená k rozvoji kri-tického myšlení, která svým charakterem umožňuje nepřímo zkoumat změny v pojetí role školních zahrad a jejich přínosu pro výuku. Tato nepřímá výpověď je také důvodem, proč jsou výsledky analýzy hodno-ceny z kvalitativního a nikoli kvantitativního hlediska.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.