Paratexte, ohne die es keine Literatur gäbe. Zur Rezeption des Werkes von Paul Celan und der Funktion von Paratexten in der totalitären Tschechoslowakei (1948–1989)
Název česky | Paratexty, bez kterých by nebyla literatura. K recepci díla Paula Celana a funkci paratextů v totalitním Československu (1948–1989) |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2023 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Acta Facultatis Philosophicae Universitatis Ostravienis Studia Germanistica |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | Přímý odkaz na text |
Doi | http://dx.doi.org/10.15452/StudiaGermanistica.2023.32.0006 |
Klíčová slova | Czechoslovakia; literature in totalitarian regime; paratexts; Paul Celan; reception studies |
Popis | Recepce německy psané literatury v Československu po druhé světové válce byla (a stále je) problematická, oscilovala mezi averzí k historickým událostem, které po roce 1948 stále rezonovaly v české kultuře a společnosti, a zájmem díky intenzivním kulturním kontaktům mezi německým jazykovým prostorem a Československem. Recepce děl Paula Celana byla o to složitější, že židovská problematika byla komunistickým režimem z velké části považována za nežádoucí. Režim byl oficiálně pouze antisionistický, ale de facto, jak známo, to znamenalo antisemitský. V tomto článku se autor zabývá opomíjenou stránkou překvapivé historie recepce Celanových básní v Československu v letech 1945–1989 (s krátkým exkurzem do období 1990–2020) – totiž na „zprostředkovatelskou funkci“ paratextů v totalitnímu režimu. První část stručně představuje definici pojmu „paratext“ a nastiňuje funkci tohoto typu textu (s přihlédnutím ke specifické situaci, v níž se literatura v socialistickém Československu nacházela). Následující část ilustruje „zprostředkovatelskou funkci“ paratextů v československém a českém vydání Celanových básní. |
Související projekty: |