Umění nových médií jako gestické umění
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2023 |
Druh | Vyžádané přednášky |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | V přednášce byl představen koncept umění nových médií jako gestického umění s odkazem na Obecnou teorii gest, vědní disciplínu, kterou její proponent Vilém Flusser charakterizoval jako rozhraní, jež v sobě integruje interdisciplinární výzkum gest prováděných v komplexním uspořádání aparát-operátor (nebo-li člověk-stroj) síťové infrastruktury postindustriální společnosti. Koncept umění nových médií jako gestického umění byl promýšlen skrze pojem alografické umělecké dílo, který Nelson Goodman představil v knize Jazyky umění (1968), jako opozici autografického díla. K umění nových médií bylo přistupováno jako k různým typům gest a jejich „intenzit“ (Delleuze). Při pojmenování těchto intenzit jsem se inspirovala Bachelardovou poetikou přírodních živlů, konkrétně metaforami nebo poetickými obrazy vody a vzduchu. Tento přístup k umění nových médií je poučen teorií interaktivity a zejména pojetím nových médií jako programovaných médií odehrávajících se v reálném čase, které je rozpracováváno od počátku 21. století pod názvem softwarová studia/nebo softwarové umění. |
Související projekty: |