"Večerní škola" jako forma celoživotního vzdělávání dospělých osob s mentálním postižením a její význam v socializačním procesu dané cílové skupiny
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2023 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Speciální pedagogika. Časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | |
Klíčová slova | Mental disability; adults with mental disability; lifelong learning; socialization; activation; social inclusion |
Popis | Příspěvek se věnuje problematice celoživotního učení dospělých osob s mentálním postižením jako důležitého prvku socializace a aktivizace dané cílové skupiny. Jednou z forem celoživotního učení je tzv. "večerní škola". Hlavním cílem je popsat fungování „večerní školy“ a dokázat její pozitivní přínos na sociální inkluzi dospělých osob s mentálním postižením. Ke splnění daných cílů bylo využito pohledu organizátorů a lektorů „večerní školy“, stejně tak rodičů (zákonných zástupců, opatrovníků, pečujících osob) samotných účastníků. Možnost vzdělávání osob s mentálním postižením je v současné době prakticky zajištěna v rámci předškolního, základního i středního vzdělávání. Pozitivním signálem jsou také snahy o zajištění celoživotního vzdělávání dospělých osob s mentálním postižením. Nejde přitom pouze o zajištění "základů vzdělání" v přiměřené formě, ale také o vzdělávání s cílem získat maximální kvalifikaci pro dosažení uspokojivého pracovního a sociálního zařazení. |
Související projekty: |