Instrumente für ein demokratisches Sprachenlernen
Název česky | Nástroje k demokratické výuce jazyků |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2023 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | IDT 2022: *mit.sprache.teil.haben Band 3: Sprachliche Teilhabe fördern Innovative Ansätze und Technologien in Sprachunterricht und Hochschulbildung |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | Link to the publisher: Open Access |
Doi | http://dx.doi.org/10.37307/b.978-3-503-21106-7 |
Klíčová slova | language norm & usage; language corpus; data driven learning; digital competence; corpus in the classroom; InterCorp |
Popis | Článek klade a zodpovídá následující otázky: Je možné získat objektivní a spolehlivé informace o jazyce, nebo jsme odkázáni na milost a nemilost samozvaných normotvůrců a jednostranných jazykových poradců (portálů), kteří se objeví na prvních místech vyhledávače Google? Je také možné porovnat němčinu cílového jazyka s vlastním (výchozím) jazykem, abychom rozpoznali paralely a/nebo rozdíly? Cílem článku je také ukázat škálu možností, které se otevírají učitelům a studentům němčiny, když cíleně vyhledávají různé jazykové jevy, když si chtějí ověřit a rozšířit informace v učebnicích nebo slovnících, když zkoumají, zda se výrazy, které se jim zdají být známé, skutečně často používají nebo zda jde např. o regionální variantu či sociolekt. Pro takovou práci s jazykovým úzu existují poměrně spolehlivé nástroje - jazykové korpusy a korpusům podobné nástroje, které shromažďují autentická, aktuální a na regulátorech nezávislá jazyková data. Používání těchto nástrojů a interpretace dat, která obsahují, není vždy snadné. Článek ukazuje, jak jsou tyto nástroje vhodné pro výuku němčiny a jak mohou přispět k autonomnímu učení. Translated with DeepL.com (free version) |