Popis |
Výstava prezentuje práce studentů programu Učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Název ...de vo ZEM! odkazuje k uvědomování si příslušnosti etnické, kulturní či sociální. Většina prací vznikla v době pandemie, v době příležitosti nahlédnout si vzájemně do svých zvyků a domovů. Úvodní šestice fotografií Sochy v mém okolí (Hamry nad Sázavou, Ždánice, Brno, Budapešť, Hradec Králové) reaguje na koncept art-rozcviček, jež vznikly v rámci Brno Art Week. Studenti (K. Tomandlová, L. Martinková, N. Sůkalová, N. Bělohlavová, J. Žáková, K. Frnka) objevili sochy ve svém okolí a v interakci s nimi je představili spolužákům. Pukliny stromů jsou otevřené rány. Fotografický cyklus Marie Kubínové zachycuje pukliny dřevin, jež autorka vyplnila textiliemi. Tato výtvarná akce reflektuje snahu ošetřit otevřené rány, zakrýt nedokonalost, která ovšem ve svém důsledku křehkost a jedinečnost slabých “zázračných” momentů zviditelňuje, estetizuje. Rodinná podoba. Stěžejním bodem výstavy je cyklus generačních fotografií vytvořený Klárou Klimešovou, která pomocí černé linky zdůraznila v obličejích čtyř dam jedné rodové linie podobu nesoucí se napříč generacemi. V jiné práci Editorial: schovat pihy? autorka mladé ženě zakryla zčásti make-upem pihy. (Editorial je líčení, které má zaujmout diváka kupujícího si časopis). Autorka v práci kontrastuje a současně dekorativně propojuje přirozené a “přijatelné”. V samostatně umístěných rámech nalezneme tři práce, které spojuje téma komunikace. V práci Mluv se mnou jde o konceptuální intervenci M. Strnadové, která postavila zeď do prostoru jinak užívaného ke sdílení. Vzkazy jsou nenápadná avšak znepokojující textová intervence K. Frnky, kdy se na několika místech ve veřejném prostoru pokouší nabourat anonymitu městského sousedského soužití. Chovej se jak malej. V posledním samostatném rámu jsou slogany, které B. Šímová převzala z interiéru na nástěnce v Mateřské škole (kde pracuje) a přenesla je na venkovní zeď. Zamýšlí se nad tím, kolik pravidel a jakou formou dospělí dětem vštěpují, a i nad tím, zda se jimi sami řídí. Výhledy. Součástí výstavy je i pásmo karanténních videopřenosů, kde se formou “poetické nákazy” nominují studenti navzájem k tomu, aby si vybrali a ostatním přednesli báseň s výhledem ze svého okna či balkonu. V pásmu nechybí ani návod na výrobu vinné klobásy dědečka E. Strejčkové nebo pohybové konfrontace s prostorem pokoje A. Marcaníkové.
|