Karvinské moře: kognitivní aktivizace prostřednictvím badatelské úlohy
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2022 |
Druh | Kapitola v knize |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | V posledních letech lze pozorovat výraznou snahu učitelů přírodovědných předmětů o zdůraznění praktického užití poznatků probíraného učiva v každodenním životě žáků (např. metodika od Badatelé.cz (2013), Lipky (2019), publikace od Dobrorukové et al. (2008) nebo příspěvky v časopise Biologie – Chemie – Zeměpis). Žáci si potřebují uvědomit, že se s většinou jevů, o kterých se učí v přírodopisu, setkávají každý den a že poznatky lze dobře aplikovat do úkonů, které provádí zcela běžně. Přitom zpravidla dochází k propojování obsahu z různých oborů. V této kazuistice se s tímto přístupem k výuce setkáme. Zároveň ukazujeme, že v takovém případě je nezbytně nutné pečlivě pracovat s pojmovým aparátem, který je žákům prezentován. Badatelská úloha také skýtá potenciál pro začlenění vybraných přístupů formativního hodnocení. |