Risks in Identifying Gifted Students in Mathematics: Case Studies
Název česky | Rizika při identifikaci nadaných žáků v matematice: Případové studie |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2024 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Open Education Studies |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/edu-2022-0218/html |
Doi | http://dx.doi.org/10.1515/edu-2022-0218/html |
Klíčová slova | gifted pupils; identification of giftedness; profiles of gifted pupils; gifted pupils with dyslexia; mathematically gifted pupils with extremely high IQ |
Popis | Článek pojednává o rizicích spojených s identifikací nadaných žáků v matematice ve školním prostředí. Přestože je dnes teorie nadaných žáků rozšířená a dostupná, školní praxe ukazuje mnoho případů nadaných žáků, kteří nebyli ve školním prostředí identifikováni. Důvody pro to jsou různé. Článek představí teorii související s tímto tématem. Výzkum byl proveden jako dvě případové studie za použití kvalitativních výzkumných metod. Byly použity polostrukturované rozhovory s rodiči a žáky, žáci byli výzkumníkem dlouhodobě pozorováni. V prvním případě se jednalo o matematicky nadaného žáka s dyslexií a v druhém případě o matematicky nadaného žáka s extrémně vysokým IQ. Cílem studie bylo zjistit, ve kterých momentech škola ve dvou zmíněných případech žákovi neposkytla podporu a jakou pomoc by žák ve škole ocenil. Oba žáci byli zapojeni do roční intervence, ve které bylo záměrem kultivovat jeho matematické myšlení a vyjadřování pomocí vhodně zvolených úloh. Uvedené poznatky jsou důležité pro praxi a diskusi o přípravě budoucích učitelů matematiky, pro kterou je nezbytná důsledná odborná příprava zaměřená mimo jiné také na vzdělávání nadaných žáků. Obě případové studie jsou součástí dlouhodobého výzkumu zabývajícího se identifikací nadaných žáků. |