Developing oral presentation-related self-assessment among prospective teachers of German as a foreign language: Analysis of self-assessment comments
Název česky | Rozvíjení sebehodnocení zaměřeného na ústní prezentace u budoucích učitelů němčiny jako cizího jazyka: Analýza sebehodnoticích výroků |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2022 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Pedagogicka orientace |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://journals.muni.cz/pedor/issue/view/2315 |
Doi | http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2022-4-410 |
Klíčová slova | student self-assessment; development of self-assessment skills; content analysis; German as a foreign language; teacher education |
Popis | Předložený text představuje výzkumnou studii, jejímž rámcem byl 12týdenní intervenční program zaměřený na rozvoj sebehodnocení v oblasti prezentování v němčině u budoucích učitelů němčiny jako cizího jazyka (n = 15). Cílem studie bylo zjistit, jaké obsahové charakteristiky vykazují sebehodnoticí výroky participantů před a po absolvování intervenčního programu. Za použití metody Lautes Erinnern (vzpomínání nahlas) bylo získáno 25 sebehodnotících výpovědí (13 před intervencí, 12 po intervenci), které byly analyzovány pomocí induktivní tvorby kategorií kvalitativní obsahové analýzy. Analýza ukázala tři hlavní charakteristiky rozvoje sebehodnocení: nárůst evidence sebehodnocení, přesun od zaměření primárně na jazykově nespecifické aspekty výkonu i k jazykově specifickým a vývoj od převažujícího negativního hodnocení k zastoupení také pozitivního hodnocení. V závěru studie jsou diskutovány implikace pro kvalitnější vzdělávání učitelů v oblasti adekvátního rozvíjení jejich sebehodnocení. |
Související projekty: |