The language ability test for preschool children
Název česky | Test jazykových schopností pro předškolní děti |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2024 |
Druh | Konferenční abstrakty |
Citace | |
Popis | Čtenářská pregramotnost je jakýmsi předstupněm čtenářské gramotnosti a je chápána jako soubor postupně se rozvíjejících předpokladů pro čtení a psaní před nástupem na základní školu (Kropáčková et al., 2014). Důležitou součástí rozvoje gramotnosti je rodina a předškolní výchova – mateřská škola. Tato studie je součástí disertační práce, která je zaměřena na podporu rozvoje čtenářské pregramotnosti v rodinách předškolních dětí a v mateřské škole. V tomto příspěvku uvádím výsledky pre-testu a post-testu, který byl zaměřen na posouzení jazykových a řečových dovedností. Cílem tohoto výzkumu bylo zjistit individuální úroveň jazykových dovedností dětí a porovnat jejich skóre na začátku a na konci školního roku. Jednalo se o standardizovaný test jazykových dovedností (Seidlová, Málková & Smolík, 2014). Výsledky přináší pozitivní zjištění. Všechny děti dosáhly vyššího skóre a jejich jazykové znalosti se zlepšily nejen díky přirozenému vývoji dítěte, ale také díky zaměření výuky a individualizované podpoře mateřské školy dětem a jejich potřebám. |